Poniżej przedstawiam program zajęć pozalekcyjnych w ramach programu antyalkoholowego o charakterze sportowo-rekreacyjnym "Zdrowie i sprawność fizyczna na co dzień", który wprowadziłem w Zespole Szkół Spożywczych im. Tadeusza Rylskiego w Rzeszowie, gdzie pracuję.
Program zajęć pozalekcyjnych o charakterze sportowo-rekreacyjnym
I. Informacje o programie
1. Temat ( nazwa programu) „Zdrowie i sprawność fizyczna na co dzień"
2. Data rozpoczęcia programu l styczeń 2004r.
3. Data zakończenia programu 31 październik 2004r.
4. Główne założenia programu Program wychowania fizycznego realizowany jest w szkole przede wszystkim na lekcjach wychowania fizycznego, w których obowiązkowo uczestniczą wszyscy uczniowie. Na nich młodzież szkolna rozwija i podnosi na wyższy poziom swoje umiejętności ruchowe oraz kształtuje swój stosunek do aktywności fizycznej. Niebagatelną rolę w ogólnym rozwoju uczniów pełnią również pozalekcyjne zajęcia sportowe. Każdy człowiek ma naturalną potrzebę ruchu, przejawiającą się już od dzieciństwa. U niektórych osób potrzeby te są większe od innych z powodu większego temperamentu, dla innych ruch staje się koniecznością, na przykład z powodu nadwagi, chorób cywilizacyjnych. Pozalekcyjne zajęcia sportowe dają uczniom możliwość spędzania czasu wolnego aktywnie i z pożytkiem dla ich zdrowia. Pozwalają odpocząć, zregenerować siły fizyczne i psychiczne po całodziennym pobycie w szkole, rozwijać i pogłębiać zainteresowania sportowe.
5. Cele programu: Celem zajęć organizowanych w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych jest: a) oddziaływanie wychowawcze poprzez: - wdrożenie uczniów do przestrzegania zasad współżycia zespołowego, kształtowanie samodyscypliny, - rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo swoje oraz kolegów, - kształtowanie potrzeby podporządkowania się uczniom określonym regułom gier i zabaw poprzez ukazywanie negatywnych skutków nieprzestrzegania ustalonych zasad, - propagowanie zasad „czystej gry” (fair play), - przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym, - rozwijanie wiary we własne siły, przełamywanie lęków i obaw, - rozbudzanie zainteresowań aktywnością ruchową, motywowanie do aktywności ruchowej w wybranej (ulubionej) dziedzinie. b) kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku. c) kształtowanie właściwości koordynacyjnych ze szczególnym naciskiem na precyzję, rytmiczność i celowość ruchu d) kształtowanie umiejętności ruchowych przydatnych w grach sportowych e) rozwijanie i utrwalanie zainteresowań sportowych uczniów poprzez wpajanie zasad i techniki wykonywania ruchu f) umożliwienie sprawdzenia poziomu nabywanych umiejętności ruchowych poprzez udział w imprezach sportowych g) wdrażanie uczniów do regularnego uprawiania ćwiczeń fizycznych.
6. Adresaci: W zajęciach uczestniczy chętna młodzież całej szkoły. Znaczący procent stanowią uczniowie, którzy stwarzają często problemy wychowawcze w szkole. Organizując im zajęcia rekreacyjno - sportowe wypełnimy im czas wolny, umożliwią one wyładowanie nadmiaru energii, który przy braku tego typu zajęć mogliby spożytkować w sposób zagrażający bezpieczeństwu i zdrowiu im samym oraz innym. Większość uczniów wykazuje zainteresowanie zespołowymi grami sportowymi, częstokroć chcą grać dlatego w programie zajęć pozalekcyjnych oprócz zajęć na siłowni oraz zespołu tanecznego, przewidziane są zajęcia z piłki siatkowej , koszykówki oraz tenisa stołowego. W czasie zajęć uczniowie mają opanować podstawowe elementy techniki, taktyki, a także mają rozwijać zasadę fair play. Uczniowie kształtują w sobie również postawę prozdrowotną polegającą na czynnym wypoczynku, dlatego udział w zajęciach jest dobrowolny, ale systematyczny.
7.Sposób czas i miejsce : Zajęcia odbywają się w zależności od warunków pogodowych na boisku szkolnym lub w sali gimnastycznej, i raz w tygodniu w zależności od wybranej dyscypliny sportowej w wymiarze dwóch jednostek lekcyjnych. Zajęcia prowadzone będą przez nauczycieli wychowania fizycznego.
8. Procedury osiągania celów : a) metody realizacji zadań - metoda ciągła - metoda powtórzeniowa - metoda zmienna - metoda interwałowa - metoda startowa b) metody przekazywania wiadomości - pokaz - opowiadanie pogadanka - dyskusja c) formy podziału uczniów - drużyny - grupy - pary d) formy prowadzenia zajęć - forma frontalna - forma stacyjna - forma indywidualna - forma strumieniowa e) zasady nauczenia i uczenia się - zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania - uczenia się (samodzielności) - zasada poglądowości - zasada systematyczności - zasada przystępności - zasada trwałości
9. Formy aktywizacji ruchowej (dyscyplina ): a) piłka siatkowa dziewcząt (47 godz.) b) piłka koszykowa dziewcząt ( 46 godz.) c) piłka siatkowa chłopców (47 godz.) d) gimnastyka sportowa, siłownia ( 46 godz.) e) tenis stołowy (46 godz.) f) zespół sportowo - taneczny (46 godz.)
10. Oczekiwane rezultaty: Uczniowie doskonalą podstawowe formy ruchu, uczą się nowych form ruchu, dba o swoją sprawność fizyczną, dba o higienę i zdrowie swojego organizmu, dba o prawidłową postawę ciała, bierze udział w zawodach sportowych, zna i przestrzega zasad sportowego kibicowania, rozumie potrzebę aktywności ruchowej.
11. Sposoby ewaluacji: - obserwacja rozwoju motorycznego uczniów, - ewaluacja podczas zajęć z wykorzystaniem metod aktywnych, - monitorowanie udziału uczniów w zajęciach, - prowadzenie i kontrola dokumentacji, - obserwacja zachowań młodzieży.
Leszek Sieńko
|